Luc Audebrand

Luc K. Audebrand

Assistant Professor of Strategic Management and Organization Studies

Ph.D., HEC Montréal, 2008
M.Sc., HEC Montréal, 2001
B.Sc., Université de Montréal, 1996

Faculty of Management
3333 University Way
Kelowna, BC Canada V1V 1V7

Phone: 250- 807-9675
Fax: 250-807-8533
Office: EME 4103
E-mail: luc.audebrand@ubc.ca

Specialties

  • Strategic Management
  • Organizational Behavior
  • Social Entrepreneurship
  • Organization Theory

Selected Publications

  • Audebrand, L.K. (2010). Sustainability in strategic management education: The quest for new root metaphors. Academy of Management & Learning Education, 9(3): 413-428
  • Audebrand, L. K., & Pauchant, T. C. (2009). Can the fair trade movement enrich traditional business ethics? An historical study of its founders in Mexico. Journal of Business Ethics, 87(3):343-353.
  • Audebrand, L. K., & Iacobus, A. (2008). Avoiding potential traps in fair trade marketing: A social representation perspective. Journal of Strategic Marketing, 16(1), 3-19.
  • Audebrand, L. K., & Pauchant, T. C. (2008). Commerce équitable: Sa contribution à l'éthique des affaires. Revue Internationale de Gestion, 33(1), 41-49.
  • Malo, M-C., Audebrand, L. K., & Camus, A. (2008). Gestion stratégique des organisations du commerce équitable. Revue Internationale de Gestionn, 33(1), 85-94.
  • Malo, M-C., Taboubi, S., & Audebrand, L. K. (2008). L'avenir du commerce équitable: Les enjeux de gestion. Revue Internationale de Gestion, 33(1), 28-40.
  • Audebrand, L. K., & Iacobus, A. (2006). L'appropriation du commerce équitable par les populations du nord: Un "passage obligé" pour une réelle innovation sociale ? Économie et Solidarités, 37(2), 1-15.
  • Audebrand, L. K., Rolland, D., & Tremblay, D. (2004). La responsabilité et la performance sociale d'entreprise. In D. Tremblay, & D. Rolland (Eds.), Responsabilité sociale d'entreprise et finance responsable : Quel enjeux ? (pp. 9-23). Montréal: Presses de l'Université du Québec.

Working Papers/ Conferences

  • Brulé, É, & Audebrand, L. K. (2008). The debate over genetically modified organisms: Exploring processes of institutional work from a discursive perspective. 24th Colloquium of the European Group for Organization Studies (EGOS), Amsterdam, Netherlands.
  • Malo, M-C., Audebrand, L. K., & Camus, A. (2008). Solidarity-based economic organizations: Trajectories of institutionalization. 8th Conference of the International Society for Third-Sector Research (ISTR), Barcelona, Spain
  • Malo, M-C., Audebrand, L. K., Camus, A., & Legault-Tremblay, P-O. (2008). The institutionalization process of fair trade. 3rd Fair Trade International Symposium, Montpellier, France.
  • Brulé, É, & Audebrand, L. K. (2008). Le changement institutionnel vu comme un dialogue entre stratégies discursives: Le cas des OGM en france (1996-2007). 17e Conférence De l'Association Internationale de Management Stratégique (AIMS), Nice, France.
  • Audebrand, L. K., & Pauchant, T. C. (2007). Can the fair trade movement enrich traditional business ethics? 67th Academy of Management Annual Meeting, Philadelphia, USA.
  • Audebrand, L. K. (2007). Gazing the prose of everyday strategizing: Dialogue between 'chronotopes' in discursive practices/practicing. 23rd Colloquium of the European Group for Organization Studies (EGOS), Vienna, Austria.
  • Malo, M-C. Audebrand, L. K., & Camus, A., (2007). Civil society innovations and the role of the state: A double process of reconfiguration within a plural economy. 1st International CIRIEC Conference on the Social Economy, Victoria, Canada.
  • Audebrand, L. K., & Malo, M-C. (2007). Équita d’Oxfam-québec: Les dix premières années 1996-2006. Working Paper (No. ES0701), 67 p.
  • Audebrand, L. K. (2006). A multi-level analysis of dialogical tensions in institutional fields. 1st Conference on Polyphony and Dialogism as Ways of Organizing, University of Essex, UK.
  • Audebrand, L. K., & Iacobus, A. (2005). La promotion du commerce équitable: Quatre pièges à éviter (Cahiers du CRISES No ET0510. Montréal: UQÀM.
  • Audebrand, L. K., & Iacobus, A. (2004). What does “Fair Trade” mean? exploring the appropriation of novelties from a social representation perspective. The 3rd Inter-Disciplinary CSR Research Conference (22nd – 23rd October 2004), Nottingham, UK.
  • Audebrand, L. K., Huot, G., & Proulx, L. (2004). Commerce équitable et économie sociale: Le défi de construire un réseau (Cahier de l'ARUC No. T-03-2004). Montréal: UQAM.
  • Audebrand, L. K. (2003). Les métaphores et le polymorphisme du raisonnement humain au service de la pédagogie. 20e Congrès de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU), Sherbrooke, Canada.
  • Audebrand, L. K., & Morin, E. M. (2003). L'engagement au travail: Un concept à redéfinir?. Montréal: École des hautes études commerciales.
  • Morin, E. M., & Audebrand, L. K. (2003). Organizational performance and meaning of work: Correcting for restricted range. 3rd Conference of the Iberoamerican Academy of Management, Sao Paulo, Brazil.
  • Morin, E. M., & Audebrand, L. K. (2003). The relationship between meaning of work and organizational commitment. 11th European Congress on Work and Organizational Psychology, Lisboa, Portugal.
  • Tremblay, D., & Audebrand, L. K. (2002). La performance sociale dans les organisations: Recension d'écrits (Rapport de recherche pour les Centres d'excellence Telelearning. Montréal: TÉLUQ.
  • Tremblay, D., & Audebrand, L. K. (2001). Productivité et performance: Recension d'écrits et de recherches (Rapport de recherche pour les Centres d'excellence Telelearning. Montréal: TÉLUQ.

Honors and Awards

  • Doctoral Fellowship, Social Science and Humanities Research Council of Canada (SSHRC), 2005-2006
  • Doctoral Fellowship, Fonds québécois pour la recherché - société et culture (FQRSC), 2005-2006

to top

Last reviewed 8/13/2012 9:46:20 AM

a place of mind, The University of British Columbia